• محصول
ارم طب نور
ایمنی مواد غذایی
۱۳۹۴/۲/۳۰

ایمنی مواد غذایی

آلودگی مواد غذایی سالیانه جان بسیاری از مردم را می گیرد. مواد غذایی می تواند حاوی انواع باکتری ها ی مضر، ویروس ها، انگل ویا مواد شیمیایی باشد که مسئول بیش از 200 بیماری، اعم از اسهال تا سرطان را شامل می شود. مقاومت میکروبی، تغییرات در تولید مواد غذایی جدید، توزیع و مصرف آن از جمله تهدیدات جدید مواد غذایی محسوب می شود. اهمیت ایمنی مواد غذایی باید از مزرعه تا سفره مورد بررسی قرار بگیرد. ایمنی مواد غذایی مسئولیتی مشترک و همه جانبه است از کشاورزان و تولید کنندگان تا فروشندگان و مصرف کنندگان. پنج نکته مهم در این رابطه عبارتند از: 1. تمیز نگه داشتن مواد غذایی 2.جدا سازی مواد غذایی خام از پخته 3. طبخ کامل موادغذایی  4.نگه داشتن غذا در درجه حرارت مناسب 5.استفاده از آب و مواد اولیه سالم میکروب های منتقله از غذا می تواند منجر به اسهال شدید تا عفونت های بسیار خطرناک مثل مننژیت، ناتوانی های بلند مدت وحتی مرگ شوند. برخی از پاتوژن های مواد غذایی شامل سالمونلا، کمپیلوباکتر و اشریشیا کولی از شایع ترین و خطرناکترین میکروب های مواد غذایی محسوب می شوند. اشریشیا کولی با شیر غیر پاستوریزه، گوشت پخته و میوه و سبزیجات تازه در ارتباط است. استفاده بی رویه و  ... ادامه »

صبحانه سالم دیابتی ها
۱۳۹۴/۲/۳۰

صبحانه سالم دیابتی ها

برای داشتن صبحانه ای ایده آل و سالم لازم نیست زمان زیادی صرف کنید با کمی ابتکار می توانید صبحانه ای سالم و درعین حال مغذی برای خود فراهم کنید. انتخاب چند ماده غذایی که در زیر آمده می تواند یک صبحانه خوب و سالم برای فرد دیابتی باشد. میوه، شامل انواع میوه های تازه و خشک شده مثل کشمش غلات سبوس دار مثل نان جو دو سر، نان های چند غله، نان جو انواع مغزها به صورت خام مثل گردو و بادام زمینی، یا کره آنها البته بدون شکر تخم مرغ و لبنیات کم چرب سویا و شیرسویا سبزیجات تازه توجه داشته باشید مقدار و حجم مصرفی بسیار مهم است و مقدار آن را طبق توصیه پزشک و کارشناس مربوطه مصرف کنید. شما می توانید از ترکیب مواد فوق صبحانه ای لذیذ داشته باشید. به عنوان مثال ترکیب ماست و میوه ها مثل ماست و توت فرنگی یا در صورت اضافه کردن شیر به این مخلوط انواع اسموتی نیز خواهید داشت. همچنین می توانید از ترکیب سبزیجات با غلات و لبنیات نیز ساندویچ های مغذی تهیه نمایید. مانند نان سبوس دار به همراه پنیر کم چرب، سبزی ساده و گوجه فرنگی. منبع: وب سایت انجمن دیابت آمریکا  American Diabetes Association... ادامه »

میان وعده ها
۱۳۹۳/۶/۳۰

میان وعده ها

برنامه و رژیم غذایی افراد دیابتی بسیار حائز اهمیت است، اما در مورد میان وعده ها چطور؟ آیا میان وعده ها نیز از این اهمیت برخوردارند؟ اغلب مردم فکر می کنند که میان وعده ها غذاهای پرچرب هستند، اما گزینه های دیگری هم برای انتخاب وجود دارد. میان وعده ها به شما کمک می کند دیرتر گرسنه شوید، البته باید غذاهای مغذی و درست انتخاب کنید. میان وعده فرصت مناسبی است برای خوردن سبزیجات، میوه ها و دیگر غلات کامل، این میان وعده ها به مراتب از تنقلات نمکی و شیرینی جات مفید ترند، زیرا که هم احساس سیری به شما می دهد و هم انرژی مورد نیاز شما را تامین می کند. صرفنظر از این که چند میان وعده در رژیم غذایی شما وجود دارد، مقدار هر میان وعده تاثیر کلیدی روی کنترل قند خون شما دارد و از افزایش وزن شما جلوگیری می کند. در زیر چندین میان وعده با ذکر مقدار کربوهیدرات آن آمده است. میان وعده هایی که حاوی کمتر از 5 گرم کربوهیدرات هستند: 15 عدد بادام 3 عدد ساقه کرفس+ ا قاشق غذاخوری کره بادام زمینی 5 عدد هویج کوچک 5 عدد گوجه فرنگی گیلاسی+4 عدد زیتون 1 عدد تخم مرغ آبپز 4/1 فنجان زغال اخته تازه 1 فنجان سالاد+ 2/1 فنجان خیار+ کمی سرکه و روغن زیتون 1 عدد بستنی یخی بدون قند 1 فنجان پاپ کورن 2 عدد کراکر  ... ادامه »

آیا مضر بودن تمام نوشیدنی ها برای افراد دیابتی یک حقیقت است؟
۱۳۹۳/۵/۱۹

آیا مضر بودن تمام نوشیدنی ها برای افراد دیابتی یک حقیقت است؟

به یاد داشته باشید آنچه می آشامید بر روی قند خون و وزن شما تاثیر می گذارد. پیشنهاد ما به شما مصرف نوشیدنیهای بدون کالری یا کم کالری است، مثل: آب، چای بدون قند و شکر، قهوه، نوشابه های رژیمی و دیگر نوشیدنیهای کم کالری یا بدون کالری. شما می توانید نوشیدنی های خود را با لیمو و دیگر اسانس ها معطر کنید. از نوشیدن چه چیزهایی باید اجتناب کنید؟ نوشیدنی های شیرین همچون نوشابه های گازدار، آبمیوه های صنعتی و خانگی، مخلوط فشرده میوه ها، نوشابه های انرژی زا، چای شیرین و دیگر نوشیدنی های شیرین برای افراد دیابتی مضر بوده و باعث بالا رفتن قند خون شده و کالری بسیار زیادی را وارد بدن می کنند. یک بطری 360 سی سی نوشابه تقریبا حاوی 150 کالری و 40 گرم کربوهیدرات است که این میزان معادل 10 قاشق چایخوری شکر می باشد. یک فنجان مخلوط میوه یا آبمیوه شیرین شده حدود 100 کالری یا بیشتر و 30  گرم کربوهیدرات دارد. شما می‌توانید از نوشیدنی های رژیمی مثل نوشابه های رژیمی و یا چای رژیمی بدون کربوهیدرات استفاده کنید چراکه بر روی قند خون تاثیری ندارند. نوشیدنی های رژیمی با شیرین کننده های مصنوعی و یا کم کالری شیرین می شوند و با حذف شدن  ... ادامه »

چربی ها
۱۳۹۳/۴/۲

چربی ها

بدون شک کربوهیدراتها در زندگی افراددیابتی مهم هستند و به همان اندازه نوع چربی مصرفی حائز اهمیت استکه به دو نوع چربی های سالم و مضر تقسیم می شود. جهت کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی تا حد امکان مصرف اسیدچرب ترانس را کم کنید و برای محافظت از قلبتان از اسیدهای چرب غیراشباع استفاده کنید. تمام انواع چربی ها کالری بالایی دارند پس دقت در میزان مصرف چربی بسیار اهمیت دارد. چربی های مضر و منابع آن 1)چربی های اشباع: چربی های اشباع، کلسترول خون را افزایش می دهندو کلسترول بالا از عوامل خطر بیماری قلبی محسوب می شود. افراد دیابتی در معرض بیماری های قلبی هستند و محدود کردن چربی های اشباع می تواند به کاهش خطر حملات قلبی و سکته مغزی کمک کند. غذاهای حاوی اسیدچرب اشباع هستند عبارتند از : گوشت خوک گوشتهای پرچرب همچون سوسیس وکالباس،هات داگ ، بیکن وگوشت دنده خوک محصولات لبنی پرچرب همچون پنیرخامه‌ای، خامه، بستنی، شیرکامل، کره سس‌های خامه‌ای شکلات روغن هسته خرما نارگیل وروغن نارگیل پوست ماکیان (مثل مرغ و بوقلمون) بهتر است تمام افراد چه دیابتی، چه غیر دیابتی کمتر از 10% کالری دریافتی را از اسیدچرب اشباع دریافت کنند، یعنی حدود20 گرم در طی روز، به عنوان مثال 30  ... ادامه »

من یک دیابتی هستم آیا می‌توانم روزه بگیرم؟
۱۳۹۳/۴/۲

من یک دیابتی هستم آیا می‌توانم روزه بگیرم؟

این پرسش و ده ها پرسش نظیر آن سوالات رایج دیابتی ها در ماه مبارک رمضان است. چنانچه افراد دیابتی آموزش های لازم جهت کنترل قند خون خود را دریافت کرده باشند به خوبی قادرند، تشخیص دهند که آیا می توانند روزه بگیرند یا خیر، زیرا این افراد طی آموزش های خود دریافته‌اند که به کدام گروه از دیابتی‌ها تعلق دارند و در مورد شرایط روزه‌داری در هر گروه حتما با پزشک خود مشورت می نمایند. افراد تحت درمان با انسولین از آنجا که باید به دفعات غذا میل کنند لذا توصیه نمی‌شود روزه بگیرند. همچنین افرادی که دچار عوارض دیابت شده‌اند مثل نوسانات شدید قند خون، عوارض چشمی، کلیوی، عصبی و قلبی-‌ عروقی بهتر است از روزه‌داری اجتناب کنند. در خصوص افراد تحت درمان با داروهای خوراکی و آنهایی که بدون دارو قند خونشان را کنترل می کنند لازم است قبل از گرفتن روزه حتما با پزشک معالج خود مشورت نمایند. متاسفانه بیشتر افراد دیابتی درخصوص تغذیه صحیح در دیابت اطلاعات لازم را ندارند و به تصور غلط، مصرف غذاهایی با قند زود جذب مثل حلوا، خرما، شله‌زرد و... را طی دوران روزه‌داری بلامانع می‌دانند. خوب است این عزیزان توجه داشته باشند، زمان  ... ادامه »

چه میوه ای بخورم؟
۱۳۹۳/۳/۵

چه میوه ای بخورم؟

میوه ها نیز مثل سبزیجات حاوی ویتامین ها و املاح هستند. همچنین میوه ها دارای کربوهیدرات نیز می باشند. چنانچه فرد دیابتی هستید لازم است کربوهیدرات آن را بشمارید. خوردن میوه به عنوان میان وعده یا همراه با سالاد می تواند احساس نیاز به شیرینی شما را برطرف کند. و اما بهترین انتخاب  برای فرد دیابتی چیست؟! دقت کنید بهترین میوه برای شما، میوه سالم، تازه، بدون شکر و هر گونه افزودنی میباشد. بهتر است افراد دیابتی از خوردن آبمیوه (حتی اگر در منزل تهیه شود) و کمپوت، پرهیز کنند. میوه های خشک شده به دلیل اینکه مقدار اعظم آب خود را از دست داده اند، باعث افزایش سریعتر قند خون شما می شود.   هر واحد از میوه ها حاوی 15 گرم کربوهیدرات می باشد . اندازه هر واحد میوه به محتوای کربوهیدرات میوه ها بستگی دارد. البتهمزیت میوه هایی که محتوای کربوهیدرات شان کمتر است و کمتر شیرین هستند این است که می توان مقادیر بیشتری از آنها را در مقایسه با میوه های شیرین مصرف نمود. ولی درهرحال چه شما میوه کم کربوهیدرات را بخورید و چه میوه پرکربوهیدرات را بخورید تا زمانی که به اندازه یک واحد میوه را مصرف نمایید در کل 15 گرم کربوهیدرات را مصرف نموده اید و لذا تاثیر آن بر مقدار  ... ادامه »

رژیم غذایی سالم دیابتی ها
۱۳۹۲/۱۰/۳

رژیم غذایی سالم دیابتی ها

برنامه غذایی دیابتی به شما میگوید چه مقدار از چه غذایی انتخاب کنید، یک رژیم غذایی خوب باید با برنامه و عادات غذایی شما هماهنگی داشته باشد . در برنامه ریزی غذایی برای افراد دیابتی باید شمارش کربوهیدرات و شاخص گلیسمی(که در ادامه توضیح خواهیم داد) در نظر گرفته شود. رژیم غذایی صحیح باعث کنترل قند خون،فشار خون،کلسترول و همچنین حفظ وزن ایده آل می شود. افراد دیابتی باید مراقب باشند که غذای آنها با انسولین ،داروی خوراکی و فعالیت آنها هماهنگی داشته باشد. افراد دیابتی می توانند رژیم غذایی خود را از کارشناس تغذیه دریافت کنند. دقت کنید رژیم غذایی هر فرد با توجه به سن،قد،وزن،نوع ومقدار داروهای مصرفی،سوابق بیماری و عادات زندگی او با فرد دیگر متفاوت است. رژیم غذایی مناسب خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهد.از نظر کارشناسان علوم تغذیه رژیم غذایی مناسب باید متنوع،متناسب و متعادل باشد.   گروههای مختلف غذایی شامل: انواع سبزیجات،غلات کامل،انواع میوه،لبنیات بدون چربی، حبوبات، گوشت بدون چربی، ماهی و ماکیان می باشد. توجه داشته باشید مواد غذایی منتخب ،ارزش غذایی بالایی داشته باشند، به بیان دیگر غنی از ویتامین، املاح و فیبر باشد.  ... ادامه »