• محصول
ارم طب نور
۱۳۹۳/۵/۱۹

آیا مضر بودن تمام نوشیدنی ها برای افراد دیابتی یک حقیقت است؟

به یاد داشته باشید آنچه می آشامید بر روی قند خون و وزن شما تاثیر می گذارد. پیشنهاد ما به شما مصرف نوشیدنیهای بدون کالری یا کم کالری است، مثل: آب، چای بدون قند و شکر، قهوه، نوشابه های رژیمی و دیگر نوشیدنیهای کم کالری یا بدون کالری. شما می توانید نوشیدنی های خود را با لیمو و دیگر اسانس ها معطر کنید.

از نوشیدن چه چیزهایی باید اجتناب کنید؟


نوشیدنی های شیرین همچون نوشابه های گازدار، آبمیوه های صنعتی و خانگی، مخلوط فشرده میوه ها، نوشابه های انرژی زا، چای شیرین و دیگر نوشیدنی های شیرین برای افراد دیابتی مضر بوده و باعث بالا رفتن قند خون شده و کالری بسیار زیادی را وارد بدن می کنند. یک بطری 360 سی سی نوشابه تقریبا حاوی 150 کالری و 40 گرم کربوهیدرات است که این میزان معادل 10 قاشق چایخوری شکر می باشد.
یک فنجان مخلوط میوه یا آبمیوه شیرین شده حدود 100 کالری یا بیشتر و 30  گرم کربوهیدرات دارد.
شما میتوانید از نوشیدنی های رژیمی مثل نوشابه های رژیمی و یا چای رژیمی بدون کربوهیدرات استفاده کنید چراکه بر روی قند خون تاثیری ندارند. نوشیدنی های رژیمی با شیرین کننده های مصنوعی و یا کم کالری شیرین می شوند و با حذف شدن قند و شکر باعث کاهش کالری و کربوهیدرات می گردند. امروزه نوشیدنی های کم کالری در طعم های مختلف در دسترس هستند و اینگونه نوشیدنی ها کالری پایینی در حدود 5 الی 10 کالری در هر 30 گرم و کمتر از 5 گرم کربوهیدرات در هر واحد غذایی دارند.

شیر و آبمیوه



شیر کم چرب و آبمیوه طبیعی بدون شکر سالمترین نوشیدنی های مصرفی هستند. این نوشیدنی ها انواع ویتامین ها و مواد معدنی را برای ما فراهم می کنند این در حالیست که کالری بیشتری نسبت به دیگر نوشیدنی های توصیه شده را دارا هستند. بنابراین لازم است به مقدار مصرف شده این گروه از نوشیدنی ها توجه کنید زیرا مصرف بیشتر یعنی دریافت کالری و کربوهیدرات بیشتر.
شیر کمتر از 1% چربی و یا بدون چربی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. یک فنجان شیر بدون چربی حدود 12 گرم کربوهیدرات و 80 کالری انرژی دارد. چنانچه مایل بودید آبمیوه بنوشید، مطمئن شوید که حتما بدون شکر باشد و پیش از مصرف جدول ارزش غذایی موجود بر روی بسته بندی  آن را مطالعه فرمایید. آبمیوه حاوی کربوهیدرات بسیار زیادی حتی در مقادیر کم می باشد، بنابراین مقدار کربوهیدرات آن را در شمارش کربوهیدرات رژیم غذایی روزانه خود به حساب آورید. یک واحد میوه حاوی 15 گرم کربوهیدرات و 50 کیلوکالری یا حتی بیشتر انرژی می باشد.اگر مایلید صبحها آبمیوه میل کنید بهتر است یک لیوان آب سبزیجات کم سدیم را جایگزین نمایید.

در آخر توصیه ما این است به جای نوشیدن آبمیوه به جز مواقع ضروری از میوه کامل استفاده شود.



منبع: وب سایت انجمن دیابت آمریکا  
American Diabetes Association


ثبت دیدگاه
لطفا برای درج دیدگاه خود فرم زیر را تکمیل نمایید.



نام: *
پست الکترونیک:
تلفن همراه:
متن دیدگاه:*
        _____  _____       
       |  ___||  ___|      
  __ _ |___ \ |___ \  _ __ 
 / _` |    \ \    \ \| '__|
| (_| |/\__/ //\__/ /| |   
 \__, |\____/ \____/ |_|   
    | |                    
    |_|                    
لطفاً عبارت نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد نمایید.
بازگشت به تغذیه در دیابت